مدیریت دانش و نوآوری

مدیریت دانش با ایجاد ارزش از دارایی های پنهان و آشکار سازمان و کوشش برای تبدیل دانش آشکار و ضمنی کارکنان(سرمایه های انسانی) به دارایی های مشترک سازمان (سرمایه فکری و ساختاری) می پردازد.
در حقیقت مدیریت دانش، فرآیند شناسایی، سازماندهی، خلق، تبادل و به کار بستن دانش است. مدیریت دانش ضمن اینکه به حل مشکل، تصمیم گیری، برنامه ریزی استراتژیک، یادگیری پویا و ..... کمک می کند، از زوال دارائی های ذهنی (دانش ضمنی) جلوگیری کرده و به آگاهی سازمان می افزاید.

مدیریت انتشارات، امور نخبگان وظیفه و همکاران، مدیریت کتابخانه، معماری و مهندسی دانش زیر نظر این مدیریت می باشد.

مدیریت انتشارات:

مديريت انتشارات دانشگاه صنعتی مالک اشتر مسئول توليد و نشر آثار علمي و اشاعه نتايج فعاليت هاي پژوهشي به منظور ارتقاء سطح علمي دانشگاه، صنعت دفاعي و جامعه مي باشد.
انتشارات دانشگاه از سال 1375 فعالیت خود را اغاز و در سال 1397 بعنوان یک بخش  حقوقی با مجوز وزارت ارشاد اسلامی طی مجوز شماره 4360  از تاریخ 8/8/97  در معاونت پژوهش و فناوری ، مدیریت دانش و نوآوری مستقر گردیده و هم اکنون با سال ها تجربه، فعاليت هاي متنوعي را در حوزه توليد و نشر منابع علمي انجام مي دهد. هدف از ايجاد اين مديريت، فراهم آوردن زمينه هاي توليد و نشر آثار ارزنده علمي فني و تقويت روح تحقيق در زمينه هاي علمي و تخصصي و تشويق محققان ، مؤلفان و مترجمين به نشر آثار خود می باشد.
گسترش فرهنگ مستند سازي دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي دانشگاه به وسيله توليد و نشر کتاب و نشريه.
ايجاد بستر مناسب براي اشاعه اطلاعات علمي و فني در جامعه تحقيقاتي و صنعتي کشور.
معرفي توان علمي و تحقيقاتي دانشگاه و افزايش اعتبار علمي آن.
ايجاد شرايط مناسب براي همکاري و جذب فرهيختگان علمي داخل و خارج دانشگاه در جهت توليد و نشر منابع علمي مورد نياز
توسعه و نشر علوم دفاعي از طريق انتشار دستاوردهاي تحقيقاتي.
ارتقاي فرهنگ تحقيق و توسعه از طريق ثبت و انتشار آثار پژوهشگران و محققان نمونه در قالب کتاب و نشريه
تشويق جامعه علمي دانشگاه به انجام فعاليت‌هاي علمی قابل انتشار و حمايت از توليد و چاپ آثار آنان

امور نخبگان وظیفه و همکاران تحقیقاتی:

بهره ‌گیری از پتانسیل و استعدادهای بالقوه نخبگان کشوری از سال 86 و همچنین استعدادهای برتر کشور بعنوان همکاران تحقیقاتی از سال 88 در این دانشگاه آغاز شده است.

معماری و مهندسی دانش:

معماری و مهندسی دانش به عنوان یکی از زیر مجموعه های معماری سازمانی می باشد که یکی از اجزای اصلی سیستم های مدیریت دانش، مکان و چگونگی کسب و انتقال دانش را مشخص می کند و از سال 1390 تا کنون فعالیت خود را شروع نموده است. مهندسی دانش دارای وجوه مشترک فراوانی با مهندسی نرم افزار است و به مجموعه فرآیندهایی اطلاق می‌شود که بر طراحی ، مهندسی و ایجاد سامانه های مبتنی بر دانش می پردازد.

کتابخانه دانشگاه :

کتابخانه مرکزی همزمان با تاسیس دانشگاه از سال 1363 فعالیت خود را در مکانی به وسعت 1000 متر مربع و با دارا بودن منابع غنی و روزآمد علمی در زمینه های فنی و مهندسی، علوم پایه، مدیریت و... جهت محققین نیروهای مسلح، اعضای هیات علمی، مراکز تحقیقاتی و صنعتی، دانشگاه ها و دانشجویان بر عهده دارد.

علم سنجی:

علم سنجی، دانش اندازه گیری و تحلیل علم است که به سنجش تولیدات علمی پژوهشگران و سازمان ها در قالب متغییرهای کمی می پردازد. علم سنجی در دانشگاه به این امور می پردازد:
تدوین آیین نامه کمیته علم سنجی دانشگاه، تشکیل جلسات و اجرای مصوبات آن در دانشگاه
تهیه فایل های آموزشی و بارگذاری آن بر روی وب سایت اینترنت کتابخانه
تهیه افیلیشن استاندارد برای دانشگاه و ابلاغ به گیرندگان
ارایه 7 گزارش جامع از وضعیت اعضای هیات علمی در حوزه علم سنجی و وب سایت دانشگاه و 4مقاله
مدیریت برنامه ریزی و نظارت پژوهشی:
امور مربوط به طرح‌های پژوهشی درون ‌دانشگاه
تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و مقررات پژوهشی دانشگاه
شناخت نیازهای پژوهشی و فناوری دانشگاه
اتخاذ تصمیم در مورد فعالیت ‌ های پژوهشی و فناوری
بررسی طرح ‌ های پژوهشی و فناوری انجام شده از نظر کیفیت و هزینه ‌ های پیش ‌ بینی شده
تهیه، تنظیم و جمع ‌ آوری اطلاعات پروژه ‌ های انجام شده و در دست اجرا و ارسال آن به مراجع ذی ‌ ربط
تأمین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز پروژه ‌ ها به کمک واحدهای مربوط
انجام امور مربوط به پروژه ‌ های تحقیقاتی.
همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت ‌ های پژوهشی واحدهای مختلف تحقیقاتی و اجرایی.
انجام بررسی ‌ های لازم در زمینه تغییر یا توسعه برنامه ‌ های پژوهشی به منظور تطبیق با نیازهای جامعه.
بررسی و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز واحدهای پژوهشی با توجه به برنامه ‌ های تعیین شده.

مدیریت برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی پژوهشی
مدیریت مطالعات راهبردی
مدیریت دانش و نوآوری
مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

راهبردهای معاونت علوم، تحقیقات و فناوری به شرح ذیل می باشد :
تامین و تخصیص بهینه منابع مورد نیاز طرح‌ها و برنامه‌های حوزه تحقیقات و فناوری
تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و مقررات پژوهشی دانشگاه
سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در راستای گسترش و تقویت ظرفیت‌ها و مزیتهای رقابتی دانشگاه در حوزه تحقیقات
سیاستگذاری، راهبری و هدایت فعالیت‌های حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه
شناسایی نیازهای پژوهشی و فناوری دانشگاه
مدیریت، برنامه‌ریزی و نیاز‌سنجی طرح‌های تحقیقاتی و فناوری متناسب با برنامه‌های آتی دانشگاه
ایجاد هماهنگی‌های لازم و مناسب میان واحدهای دانشگاهی
برنامه‌ریزی و سیاستگذاری به‌منظور ایجاد و افزایش بهره‌وری آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه
کاربردی سازی دانش در زمینه‌های مورد نیاز و کلیدی کشور 
برنامه‌ریزی برای فروش محصولات علمی، خدمات مشاوره‌ای پژوهشی و ...
گسترش همکاری و مبادلات فناورانه با مراکز علمی و فناوری کشور
مشارکت، تعامل و گسترش ارتباطات کاری با سازمان‌ها و نهادهای علمی و فناوری داخلی و خارجی در حوزه تحقیقات و فناوری
طراحی و پیاده‌سازی نظام‌های برنامه‌ریزی، ارزیابی و کنترل عملکرد واحدهای تحقیقاتی
هدایت، نظارت و همکاری در تدوین دستورالعمل‌ها و رویه‌های اجرایی و تخصصی حوزه تحقیقات و فناوری
بهره‌گیری از ساز و کارهای مناسب و بهینه به منظور توسعه فناوری، تجاری‌سازی و بهره‌برداری از نتایج تحقیقات
برنامه‌ریزی و هماهنگی ایجاد زیرساختارهای مناسب توسعه فناوری
برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح‌های پژوهشی مشتری‌مدار (متناسب با نیاز مخاطبین )
شناسایی و جذب امکانات مادی و معنوی قابل دستیابی در راستای تحقق اهداف حوزه معاونت
ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت شناساندن توانایی‌های تخصصی و خدمات پژوهشی و فناوری به سازمانهای دیگر  
تهیه، تنظیم و جمع‌آوری اطلاعات پروژه‌های انجام شده و در دست اجرا و ارسال آن به مراجع ذی‌ربط
تأمین امکانات تجهیزاتی و وسایل و لوازم مورد نیاز پروژه‌ها به کمک واحدهای مربوط
برنامه ریزی، سیاستگذاری و هدایت امور مربوط به تولید علم  در راستای ارتقای رتبه دانشگاه
گسترش و بهبود زیرساخت‌های لازم جهت تولید علم
برنامه‌ریزی و سیاستگذاری به‌منظور بهبود کمی و کیفی مقالات محققان و اعضای هیات علمی
برنامه‌ریزی و سیاستگذاری به‌منظور توسعه کمی و کیفی نشریات دانشگاه
برنامه‌ریزی لازم جهت افزایش مرجعیت علمی دانشگاه
هدایت و حمایت از همایش‌های علمی معتبر، تخصصی و اثربخش مدیریت و هدایت امور انتشاراتی و اشاعه سرریز یافته‌های تحقیقات و فناوری در جامعه علمی کشور
گسترش و بهبود زیرساخت‌های مدیریت فناوری اطلاعات‌(نرم‌افزار- سخت‌افزار )
برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین سیاست‌های کاری در حوزه‌های تحقیقاتی
پایش و نظارت مستمر بر تحقق اهداف و راهبردهای حوزه تحقیقات و فناوری بر اساس چشم انداز، اهداف و راهبردهای دانشگاه