بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم:
با توجه به اهمیت حوزه خانواده در اسناد بالادستی و اهمیت بهبود کیفیت زندگی مردم،
دفتر خانواده دانشگاه صنعتی مالک اشتر با مبنا قرار دادن تفکر سیستمی و ضرورت همکاری تیمی فعالیت خود را از سال 1396 آغاز نموده است. این دفتر با همکاری بخش های مختلف داخل دانشگاه مشغول خدمت رسانی به دانشجویان، همکاران و خانواده های محترم است و در سال 1399 با جمع آوری شاخص های خانواده رویکردهای کامل تری را پیگیری می نماید.
آموزش و مهارت آموزی برخط
یکی از ارکان برنامه حمایت از خانواده، کسب مهارت های مورد نیاز است. در شرایطی که بیماری کرونا در سطح جهان فراگیر شد و امکان تجمعات حضوری خیلی کم شد. فعالیت های آموزش برخط فرزندان دانش آموز همکاران از اردیبهشت 1399 آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. اوج فعالیت های برخط دانش آموزی در تابستان 1400 با 39 عنوان کارگاه برخط در زمینه های مختلف برگزار شد و استقبال خوبی توسط خانواده های محترم همکاران انجام شد.
در مورد فعالیت های برخط بزرگسالان و دانشجویان: در تابستان ۱۳۹۹ تفاهم همکاری ۴ دانشگاه و کانون مشاوره آستان قدس رضوی در تهران شکل گرفت. درباره اطلاعیه ها، نحوه ثبت نام، بستر ارتباطی، هزینه ها، اداره جلسات و شیوه پاسخ دهی به سوالات، آگهی های جنبی، مسابقات و تمرین ها، تفاهم هایی صورت گرفت و از مهرماه تا بهمن ماه 1399 تعداد ۸ جلسه سلسله نشست های قبل از بله برای مجردان و ۳ جلسه برای والدینی که فرزندان دم بخت داشتند اجرا شد. به طور متوسط ۱۵۰ نفر در هر کدام از جلسات ۱۱ گانه شرکت کردند.
همچنین حدود ۸۸ جلسه سلسله نشست های مشاوره سه مرکز دانشگاهی اطلاع رسانی شد.
در بهمن و اسفند ۹۹ هماهنگی و کارهای تیمی برای آسیب شناسی، تامین اعتبار، انتخاب اساتید و جذب مخاطب بین 10 مرکز عمده
انجام شد و در نتیجه در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ حداقل ۱۵۰ جلسه آموزشی برخط خانواده با میانگین مخاطب ۷۰ نفر واقعی اجرا شد. حدود 15% از مخاطبان بزرگسال از دانشگاه صنعتی مالک اشتر بودند و مابقی به وسیله سایر مجریان جذب شده بودند.
کارگاه های مهارت اموزی های برخط، اغلب به صورت رایگان اجرا شد و حداقل بار مالی را داشت. چون در پرتو کار تیمی، هزینه ها بسیار کاهش پیدا کرد و از طرف دیگر هزینه های پشتیبانی و پذیرایی سمینارهای حضوری وجود نداشت. این برنامه ها نقش خوبی در بهبود شاخص های خانواده داشت و محصول زحمات خالصانه یک جمع کثیر بود. همچنین سعی شد با ارزیابی آسیب ها و برای رفع آن ها باشد و بهترین اساتید انتخاب شوند.
البته نقشه برنامه، جامع و بلندنگر نبود و شناسایی اساتید کاملا دقیق نبود. جذب مخاطب کار بیشتری می طلبید و خیلی می تونستیم روی کاربرگ های تمرین مخاطبان و تشویق آن ها و تولید پادکست ها و محصولات جانبی کار کنیم.
تسهیل گری
در بخش تسهیل ازدواج، چهار دوره جشن ازدواج دانشجویی از سال 1396 تا کنون اجرا شده است. با رایزنی های انجام شده چند میلیارد تومان هدایا برای هر جشن تهیه شده است. شایان ذکر است: بیش از 480 زوج (960 نفر) برای این جشن ها شناسایی و ثبت نام شدند. این برنامه نیز با زحمات خالصانه همه بخش های داخلی دانشگاه انجام شد
و تعداد ازدواج ها با توجه به نوع مخاطب در رشته های فنی و مقطع تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان دانشگاه بیش از تعداد متوسط ازدواج ها در دانشگاه های مشابه است.
در خصوص تسهیل گری تفاهم نامه همکاری برای تامین جهیزیه با 4 موسسه انجام شده است و جهیزیه های نقدی با 30% تخفیف واقعی و انواع صورت های قسطی در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. هر کدام مزیت های خاصی دارند و متناسب با سلیقه و نیازهای متنوع مخاطبان است.
دانشجویان تازه متاهل توصیه می شوند که وام ها و منابع ازدواج را با سرمایه گذاری مناسب در جهت خانه دار شدن مصرف کنند. روی تورم سوار شوند و در این خصوص راهکارهایی ارایه می شود و برای تامین جهیزیه و مراسم نیز از شبکه موسس های طرف تفاهم استفاده نمایند.
معرفی فرصت های کسر خدمت سربازی هم زمان با تحصیل، فرصت های دورکاری و کارهای پاره وقت و توجه به شبکه سازی شغلی در تسهیل گری قابل توجه است و همکاران معاونت پژوهش، دانشجویی، منابع انسانی و مرکز کارآفرینی زحمات زیادی کشیدند.
مهم یکپارچه دیدن و هماهنگی اجزای یک سیستم است که هدف مشخصی را طی می نماید.
مشاوره های فردی
در 9 ماهه اول سال 1400 تعداد 382 نفر مشاوره حضوری و حدود 386 مورد مشاوره تلفنی و پرسش و پاسخ مجازی توسط همکاران داخل دانشگاه در سه پردیس تهران، اصفهان و شیراز انجام شده است و همه بخش ها همکاری کردند.
همچنین بر اساس تفاهم انجام شده با مرکز خانه سبز تهران، حدود 65 نفر از خدمات مشاوره این مرکز استفاده کردند و حدود 50 نفر به مرکز بهار نکو شیراز معرفی شدند که تا 10 جلسه امکان مشاوره رایگان داشتند و حدود 12 نفر با کمک کانون مشاوره آستان قدس رضوی در شهر تهران رفع رجوع شدند و سعی شده است به اقتضای نیازهای متنوع مخاطبان برای حل مساله آنان کمک شود.
نکته مهم دیگر این است که فراوانی موضوعات مشاوره با رده بندی سنی و جنسیت دسته بندی می شود و سعی می شود در آموزش ها مورد توجه قرار گیرد.
الگوسازی
در سال های اولیه توجه زیادی به آموزش و همسان گزینی داشتیم ولی به تدریج دانستیم همه ارکان برنامه مهم است و لازم است وزن مناسبی به نشاط مخاطبان، فضاسازی و الگوسازی؛ داده شود. در نتیجه جشنواره های خانواده موفق و فرزندان موفق، حدود 10 مورد از مخاطبان این دانشگاه به برنامه های ملی دعوت شدند و مصاحبه ها و مستندهایی از صدا و سیما در خصوص این افراد پخش شده است. معرفی الگوها نقش مهمی در انگیزش سایرین دارد و به اندازه ساعت ها سخنرانی کاربرد دارد.
یکی از این ها خانم دانشجوی دکتری بود که در شرایط عادی مثل بقیه دانشجویان بود و با جهیزیه ساده و کافی زندگی متاهلی را شروع کردند و بدهکاری غیرضروری درست نکردند و الان پس از سه سال از توانایی مالی خوبی با همین پس اندازهای ساده و سرمایه گذاری وام های ازدواج برخوردار شدند و به برنامه تلویزیونی دعوت شدند و در مورد دیگری دانشجوی تازه متاهل به کمک همسرش و بدون تجهیز کارگاه، موفق به تولید و صادرات شد و گردش مالی 1399 کسب و کار ایشان به بیش از 3 میلیارد تومان در سال رسید.
همسان گزینی
همسان گزینی در دانشگاه بر اساس تحقیق ها و مشاوره های انجام شده شروع شد و ظرف یک سال شیوه نامه مدونی تهیه و واسطین و رابطین ازدواج در بخش های مختلف مسلط شدند.
ابتدا از فرم های دستی استفاده می شد و هنوز هم به وسیله برخی معرفین استفاده می شود. در سال 1396 با موسسه همسان گزینی تبیان تفاهم همکاری امضا شد و جوانان زیادی در این مسیر معرفی شدند. در نه ماهه ابتدای 1400 حدود 9 ازدواج به صورت مستقیم با کمک واسطین دانشگاه ازدواج کردند و تعداد خیلی بیشتری در مسیر مشاوره ها به طور غیر مستقیم به تصمیمات بهتر راهنمایی شدند.
برنامه های همسان گزینی علاوه بر تاثیر مستقیم برای ازدواج، نشان دهنده مسیر مناسبی برای ابراز تمایل دانشجویان علاقمند و طی کردن مسیر وابستگی عاطفی زیر نظر مشاورین همکار است و به کاهش شکست های عاطفی و آسیب های مربوطه کمک شایانی می کند. جوانان زیادی علاقمندی خود را از طریق واسطین به طرف دوم اعلام می کنند و مسیر مناسب تری توام با احترام متقابل بین افراد پیگیری می شود.
نقش الگوها، تسهیل ازدواج و نشاط مخاطبان در بهبود شاخص های خانواده اهمیت زیادی دارد و نیاز نیست همه ازدواج ها از مسیر برنامه همسان گزینی اتفاق بیفتد بلکه لازم است فضا برای بهبود شاخص های خانواده بهبود یابد. در عین حال هر کدام از ارکان برنامه حمایت از خانواده اهمیت خود را دارا هستند و طبیعتا همسان گزینی نیز با دانش و مهارت کافی لازم است.
علاوه بر موارد ذکر شده در قالب: (آموزش و مهارت آموزی برخط، تسهیل گری، مشاوره های فردی، الگوسازی و همسان گزینی)
بیش از 20 نفر از دانشجویان در آموزش های از پیش آماده مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در بخش مهارت های زندگی خانوادگی شرکت کردند. این دوره ها بسیار باکیفیت است و گواهینامه پایانی دارند.
بیش از 150 زوج دانشجو (300 نفر) به دوره های نهاد رهبری به همراه هتل و خدمات به مشهد مقدس اعزام شدند
و حدود 30 زوج از کارکنان و دانشجویان به دوره های سبک زندگی رضوی در مشهد مقدس اعزام شدند.
دغدغه های پیش رو
تعمیق خدمات و جبران نواقص طرح های گذشته به ویژه جشن ازدواج 1399
برنامه ریزی برای جشن ازدواج 1400-1401
گسترش همکاری های تیمی
پایش وضعیت رضایت از زندگی متاهلین
توجه بیشتر بر الگوسازی و نشاط مخاطبان در برنامه تاکتیکی دفتر خانواده
از دغدغه های اصلی خدمات خانواده است.
توصیه به دانشجویان
به همه جوانان و فرزندان عزیز پیشنهاد می کنیم برای به دست آوردن نقشه راه زندگی و کوک کردن ساعت زندگی طبق برنامه کلی، تلاش کنند. از خداوند بزرگ کمک بگیرند و از امکانات خوبی که در کشور وجود دارد استفاده نمایند.
به همکاران و دانشجویان و خانواده های محترم دانشگاه صنعتی مالک اشتر پیشنهاد می دهم برنامه های دفتر خانواده را در کانال ندای آرامش در پیام رسان بله و سروش دنبال نمایند
و با توجه به اهمیت خانواده حتما پیشنهادات و راهکارها را با ما یا همکاران منابع انسانی و دانشجویی در میان بگذارند.
در پایان صمیمانه از زحمات همه همکاران و موسسات همکار سپاس گزاریم.