به گزارش سایت Airforce Technology، ارتش بریتانیا آزمایش آپاچی (Apache) جدید AH-64E را در واتیشم (Wattisham) آغاز کرد. بر این اساس خرید 50 هلیکوپتر جدید شامل یک برنامه آموزشی و پشتیبانی 2.3 میلیارد دلاری با بوئینگ تا سال 2040 از برنامه¬های وزیر دفاع بریتانیا است.
ارتش بریتانیا مدلهای جدید آپاچی و تأسیسات آموزشی بوئینگ را با حضور جرمی کوئین وزیر تدارکات دفاعی بریتانیا در 20 ژانویه 2022 به نمایش گذاشت. ایستگاه پرواز واتیشم 14 فروند هواپیمای جدید را در ماههای اخیر تحویل گرفته است که 36 فروند دیگر نیز تا تابستان 2024 تحویل داده می¬شود.
پروازهای آزمایشی ارتش بریتانیا در حال انجام است و در اوایل سال آینده انتظار میرود هلیکوپترها به توانایی عملیاتی برسند. نسخه AH-64E قرار است جایگزین آپاچی AH Mark 1 شود که تاریخ انقضا آن در سال 2024 به پایان می رسد. بر اساس گزارشات وزارت دفاع بریتانیا، آپاچی جدید دارای حداکثر سرعت 300 کیلومتر در ساعت (186 مایل در ساعت) است.
قراردادی 20 ساله با بوئینگ دیفنس انگلستان برای حفظ و پشتیبانی ناوگان جدید امضا شده است. با تایید 288 میلیون پوند پرداخت تا ژوئیه 2025، این توافق از 165 شغل در مرکز هوانوردی ارتش میدل والوپ (Middle Wallop) و 45 شغل در ایستگاه پرواز واتیشم، پشتیبانی می کند. همچنین بر اساس قرارداد مذکور، تحویل سه دستگاه شبیه سازی Longbow Crew Trainer در حال تحویل، نصب و یا آماده¬سازی است. اولی در پایان سال 2020 برای آموزش، آماده و تحویل داده شد و دومی هم اکنون در حال تست و نصب است. سومین و آخرین مورد قرار است در سال 2022 تحویل داده شود.
AH-64E یک هلیکوپتر رزمی با توانایی ارتباطات دیجیتالی پیشرفته برای انتقال بیدرنگ و ایمن اطلاعات میدان نبرد به نیروهای هوایی و زمینی است. به کمک رادار Longbow که در بالای پرههای روتور اصلی قرار گرفته است، AH-64E میتوانند ۲۵۶ هدف احتمالی را به طور همزمان شناسایی و در عرض چند ثانیه، تا برد ۱۶ کیلومتری (۱۰ مایل) را اولویتبندی کنند. تعیین اولویت های هدف قبل از برخاستن از زمین در طی یک فرآیند آماده سازی 4 تا 5 ساعته که خدمه زمینی، مهندسان و خلبانان انجام می دهند، اتفاق می افتد. سرگرد تام آنستی، افسر عملیات و خلبان اسکادران 662 گفت که خلبانان آپاچی قبل از اینکه بتوانند با AH-64E پرواز کنند باید یک دوره 6 هفته ای اضافی را بگذرانند.
سرنشینان هواپیمای آپاچی نه تنها به دیگر آپاچی¬ها و هواپیماهای سرنشین دار بلکه به سیستم¬های هوایی بدون سرنشین (UAS) نیز می¬توانند متصل شوند. با اتصال به دوربینها و حسگرهای UAS، آگاهی موقعیتی اپراتورهای آپاچی افزایش مییابد.
اولین آپاچی AH-64E در 26 نوامبر 2020 از ایالات متحده وارد بریتانیا شد. اما ایالات متحده استفاده از این مدل را در سال 2011 آغاز کرد. بیشتر پرسنل ارتش بریتانیا که با AH-64E کار می کنند از همتایان آمریکایی خود در ایالات متحده آموزش دیده¬اند. استوارت ایزاکسن، افسر خدمه از ارتش سلطنتی برای نظارت و مدیریت کار مهندسی و تحویل هواپیما از تعمیر و نگهداری تا وظایف پروازی در واتیشم مستقر شده است. او در اولین دوره آموزشی در تابستان 2020 به ایالات متحده رفت و تمامی اصول مهندسی، نگهداری و پرواز را در امریکا آموخت.