1- دریافت تدابیر و خط مشیهایی در کلیه امور از رئیس دانشگاه و اقدام لازم جهت اعمال آنها در سطح دانشگاه با همکاری سایر ردهها.
2- تهیه شاخصهایی مناسب برای سنجش وارزیابی فعالیت واحدهای دانشگاه (با همکاری سایر معاونتها) و مقایسه واحدها با مراکز مشابه داخل و خارج دانشگاه و روند آنها در رسیدن به اهداف تعیین شده.
3- تهیه و تنظیم و اصلاح طرح جامع، برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاه و پیشنهاد جهت تصویب آنها.
4- تهیه گزارشات تلفیقی و تحلیلی به صورت نوبهای یا موردی از عملکرد قسمتها و ارزیابی آنها براساس برنامههای مصوب دانشگاه، همچنین ارائه به مبادی ذیربط.
5- انجام امور مربوط به بودجهریزی دانشگاه با همکاری سایر ردهها، به تصویب رساندن آن در نزد مراجع ذیصلاح و تحصیل وجوه از مراجع مرتبط و واگذاری آن.
6- بهبود نظامهای مدیریتی و فرایندها و روشهای انجام کار از طریق تعالی سازمانی در سطح دانشگاه.
7- تهیه دستورالعملهای مورد نیاز دانشگاه با همکاری سایر ردههای ذیربط و اقدام جهت ابلاغ آن پس از تصویب.
8- مطالعه و تدوین اصول سازماندهی و انجام اصلاحات لازم در دانشگاه ( اساسنامه، مأموریت، شرح وظایف و ساختارهای ردههای صفی و ستادی دانشگاه) و پیگیری جهت تصویب و ابلاغ مراتب به مبادی ذیربط جهت انجام اقدامات آتی.
9- گردآوری، نگهداری، پردازش آمار و اطلاعات مورد نیاز مدیریت دانشگاه ترجیحاً بصورت مکانیزه.
10- انجام امور مربوط به بودجه دانشگاه با همکاری مبادی ذیصلاح و به تصویب رساندن آن در نزد مراجع ذیصلاح.
11- سازماندهی تشکیلات جدید و بازنگری در سازماندهی واحدهای تثبیت شده با توجه به ارزیابیهای بعمل آمده، همچنین طبقهبندی امنیتی مشاغل دانشگاه برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی ودجا با همکاری سایر مبادی ذیصلاح.
12- نظام و سیاست گذاری امور فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه؛
13- تهیه گزارش عملکرد معاونت و ارائه به مبادی ذیربط.
14- انجام سایر امور محوله از سوی مراجع ذیصلاح