کتابخانه خوارزمی در تهران، در مکانی به وسعت 1000 متر مربع و کتابخانه شهید دکتر چمران در اصفهان با وسعت 1500 متر مربع، با دارا بودن منابع غنی و روزآمد علمی در زمینه­های فنی و مهندسی، علوم پایه، مدیریت و...، مسئولیت تهیه و تامین و فراهم سازی شرایط مطلوب جهت بهره مندی کارکنان، محققان، اعضای هیات علمی، دانشجویان و مدیران از منابع علمی را بر عهده دارد.

 

   1 . واحد تهیه و تامین منابع (سفارشات)

در این واحد، منابع علمی مورد نیاز متقاضیان، از داخل و خارج کشور به صورت چاپی و الکترونیکی،
در سریع­ترین زمان ممکن تهیه می­گردد.فعالیتهای عمده این واحد عبارتند از:
 - غنی سازی و بروزرسانی مجموعه منابع علمی چاپی و الکترونیکی (شامل کتاب، مقاله، استاندارد و ...) از داخل و خارج کشور
- اشتراک پایگاههای اطلاعاتی برخط ( on line )
- توسعه همکاری با مراکز اطلاعاتی علمی داخلی و خارجی

2 . واحد خدمات فنی (سازماندهی):

در این واحد انواع منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی در نرم افزار کتابخانه سازماندهی شده و پس از ایجاد و بروز رسانی بانکها در شبکه های داخلی کتابخانه،
دانشگاه و اینترنت قابل جستجو و بازیابی می باشند. عملیات فهرستنویسی و رده بندی کتب با استفاده از نظام رده بندی کتابخانه کنگره انجام می شود
و عملیات نمایه سازی دستی و خودکار منابع غیر کتابی با استفاده از قواعد نمایه سازی صورت می پذیرد. فعالیت­های عمده این واحد عبارتند از:
- سازماندهی منابع اطلاعاتی و دانشی
- نمایه­ سازی توصیفی و تحلیلی منابع اطلاعاتی غیر کتابی
- قفسه خوانی دوره ای در مخزن کتب و نشریات چاپی و وجین منابع طبق ضوابط کتابخانه
- تولید و تکثیر لوح فهرستگان منابع کتابی و غیرکتابی کتابخانه دانشگاه در هر سال

3 . واحد خدمات مشاوره اطلاعاتی (میز امانت):

انواع خدمات اطلاع رسانی برای کلیه کارکنان، محققان، اعضای هیات علمی، دانشجویان و مدیران دانشگاه رایگان می­باشد. همچنین می­توانند
از خدمات رایگان اینترنت استفاده نمایند. فعالیتهای عمده این واحد عبارتند از:
- خدمات عضویت و امانت به اشخاص حقیقی و حقوقی
- ارایه خدمات عضویت در پایگاه های اطلاعاتی به اعضاء
- خدمات مرجع
- خدمات اینترنت
- خدمات جستجو در بانکهای اطلاعاتی و استانداردها
- تسویه حساب در هنگام پایان تحصیل و خدمت

 

عضویت و امانت

تمامی دانشجویان و افرادی که کارت تردد در دانشگاه را دارند بصورت پیش فرض عضو کتابخانه خواهند بود. سایر متقاضیان
(محققان، دانشجویان و سایر افراد از خارج دانشگاه)  می توانند با ارایه معرفی نامه رسمی از خدمات کتابخانه بهره گیری نمایند.
قانون استفاده از امانت کتب در بخش قوانی و مقررات کتابخانه شرح داده شده است.

خدمات مرجع

شامل: آموزش استفاده از منابع  چاپی و الکترونیکی کتابخانه به مراجعه کنندگان، راهنمای کتابخانه، کمک به خوانندگان
در یافتن اطلاعات مورد نیاز آنها، کمک به خوانندگان در انتخاب آثار خوب و مفید.

عضویت پایگاه های اطلاعاتی

برخی از نیازهای علمی از طریق عضویت در پایگاه‏های اطلاعاتی آنلاین برآورده می‏شود. جهت عضویت در پایگاه های اشتراکی
دانشگاه می بایست به بخش مشاوره  اطلاعاتی کتابخانه رجوع نمود.

خدمات وی پی ان

برای دسترسی به سایت سیویلیکا از خارج از محیط کتابخانه، همه دانشجویان می توانند از طریق خدمات وی پی ان به آن دسترسی داشته باشند.

خدمات اینترنت

تمامی دانشجویان با داشتن نام کاربری و کلمه عبور از طریق وای فای کتابخانه، می توانند از خدمات اینترنت استفاده کنند.

طرح امانت بین کتابخانه ای شهر اصفهان

در عصر حاضر و با وجود حجم عظیم منابع اطلاعاتی که در هر لحظه تولید می شوند، و با توجه به اینکه نگهداری این منابع در هر کتابخانه
به صورت جداگانه از نظر فضا، و منابع مالی عملا امکان پذیر نیست، طرح امانت بین کتابخانه ای در اصفهان در نیمه اول سال 1385 با مشارکت
کتابخانه های دانشگاه های اصفهان، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه هنر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  دانشگاه پیام نور،
کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، خانه ریاضیات و مرکز تحقیقات معلمان شروع به فعالیت نمود.که از طریق آن هر یک از اعضاء کتابخانه های عضو
طرح می توانند از سایر کتابخانه منابع علمی مورد نیاز را امانت بگیرند.